selamat

selamat datang

Featured Posts


Khamis, 19 Ogos 2010

Awas masih ada Roti Canai dan Murtabat Haram!

Perkara ini telah banyak diperkatakan di mana2 saja dan bukan lagi merupakan isu baru. Tapi yang menjadi masalahnya kita sebagai pengguna tidak pernah ambil kisah sangat tentang cara bagaimana cara pembuatannya. Asalkan ia dibuat oleh orang melayu dan islam, pasti ia boleh dimakan.

Pernah baru-baru ini ana ke pasar malam. Kerana sudah lama tak makan maurtabat, teringin juga nak makan. Lagi pun nampak sungguh larisnya gerai itu. Sambil menungu untuk membuat order, boleh dilihat gelagat pembeli dan gelagat pembuatnya. Ramai yang tertarik. Kalau ana ke gerai makanan ini, pertama yang ana lihat adalah telur yang digunakan. Jika telur yang digunakan berupa seperti di bawah:


Melihat keadaan itu, ana terus membatalkan saja niat ana nak makan makanan itu. Apakah anda masih ada keinginan untuk meneruskan pembelian anda. Adakah anda masih berselera untuk makan maurtabat yang dibuat oleh tangan yang memegang telur ayam bernajis dan kemudiannya tangan itu jugalah yang menebar martabat! Tepuk dada, tanya selera anda? Jawapan ada di fikiran anda. Makanan itu dikategorikan sebagai 'haram'. Jadi hati-hatilah apabila berurusan dengan spesis roti ini.
Wallahu'alam.
note: Murtabat ejaan yang betul. Terima kasih kepada yang menegur.

0 ulasan:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP